Zarządzanie firmąObejmując stanowisko kierownicze lub zakładając własny biznes trzeba zastanowić się jaką strategię zarządzania przyjąć i jakim być szefem. Można być zarówno szefem twardym, asertywnym, nieco groźnym, albo luzakiem, który brata się z zespołem i nosi . Jedna i druga forma może się sprawdzić, choć najlepsze będzie znalezienie złotego środka.

Kompetencje twarde

Dobry szef to taki, który ma odpowiednie wykształcenie i wiedzę. Tylko dzięki temu może zasłużyć sobie na szacunek i uznanie swoich podwładnych. Oczywiście nie oznacza to, że musi się znać dosłownie na wszystkim, ale powinien się orientować w każdym aspekcie działania działu, a nawet całej firmy. To pozwoli mu tworzyć dobre zespoły i właściwie delegować zadania.

Kompetencje miękkie

Umiejętności psychospołeczne to coś, co mamy naturalnie lub musimy sobie wypracować. Dobry szef potrafi negocjować, jest konsekwentny, systematyczny, dobrze zorganizowany, potrafi słuchać innych, jest asertywny, ma dużą odporność na stres, wie jak pracować pod presją czasu i posiada umiejętność konstruktywnej krytyki.

Komunikacja

Zarówno szef, który nie słucha pracowników, jak i ten, który pozwala by pracownicy wypłakiwali się mu w rękaw, nie jest dobrym menedżerem. Dobry szef jest dostępny, rozmawia, pomaga swoim podwładnym, ale nie rozwiązuje problemów za nich. Ponadto szanuje czas swój i swoich pracowników, dlatego jest konkretny. Szef powinien więcej słuchać niż mówić, a już na pewno nie narzekać bądź straszyć pracowników. Dobry szef podejmuje szybko decyzje, bierze na siebie odpowiedzialność na porażki zespołu i nie przypisuje wyłącznie sobie sukcesów.

Motywowanie

Dbając o pracowników i ich motywację do pracy, szef powinien chwalić podwładnych, doceniać ich wysiłek, szczególnie nadprogramowe działania. Konieczne jest też zaufanie do zespołu i nie kontrolowanie każdego kroku lecz ogólnych wyników pracy. Pracowników motywuje też dotrzymywanie słowa i konsekwencja działań zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym znaczeniu.

Menedżer, który posiada te cechy będzie dobrym szefem dla swojego zespołu. Jeśli postanowi zachować dystans podwładni to zaakceptują. Może być też luzakiem, pod warunkiem, że będzie potrafił oddzielić relacje w trakcie pracy, od tych swobodnych w czasie imprez integracyjnych czy spotkań po pracy.

Kategorie: Firmy